اسم انواع اتصالات لوله کشی ساختمان

اسم انواع اتصالات لوله کشی ساختمان

آشنایی با اسامی اتصالات لوله کشی ساختمان برای کسانی که قصد اجرا و خرید لوازم لوله کشی را دارند, میتواند راهگشا باشد. به دلیل رنج گسترده انواع لوله کشی ساختمان, اتصالات مختلفی در لوله کشی وجود دارد و همواره با ابداعات جدیدی که برای سهولت اجرا و تعمیرات و یا بهبود کیفیت لوله کشی ساختمان , اتصالات جدیدی نیز به اسامی اتصالات لوله کشی ساختمان افزوده میشود.

سیستم لوله کشی ساختمان یک سیستم یکپارچه و بسته بوده که کمتر در فضای باز قرار گرفته و معمولا وقتی از یک نقطه آغاز میشود با وجود انشعاباتی که برای نصب شیرآلات و تجهیزات از آن گرفته میشود تا انتها در یک سیکل بسته باقی میماند. به همین دلیل اتصالات مختلفی با سایزبندی های متفاوت نیاز است, تا بتواند نیازهای کار لوله کشی ساختمان را مرتفع کند. در ادامه به لیست اسم انواع اتصالات لوله کشی ساختمان که به صورت رایج استفاده میشوند خواهیم پرداخت.

اسم انواع اتصالات لوله کشی ساختمان


 

اسامی اتصالات لوله کشی ساختمان

به غیر از سایزبندی و مواد اولیه , تفاوت اصلی نحوه اتصال لوله و اتصالات هستند. در ادامه به عمومی ترین و اصلی ترین اتصالات لوله کشی و وظیفه آنها اشاره کرده ایم. اتصالات لوله کشی بستگی به سیستم لوله کشی با دنده , جوشکاری, چسب, ارینگ به سیستم لوله کشی متصل و کار آب بندی را انجام میدهند. بیشتر این اتصالات شامل نام اتصالات لوله کشی اب و فاضلاب است.

 

زانو 

زانو یک اتصال است که در انواع مختلفی تولید و استفاده میشود. از زانو برای تغییر مسیر لوله کشی استفاده شده و بسته به مدل و نوع استفاده در انواع زانوی 90 درجه, زانوی 45 درجه و زانوی تبدیل وجود دارد. زانوی فلزی, پلاستیکی, لوله PVC, پوش فیت, چدنی, پلی اتیلن, پنج لایه از انواع زانو هایی هستند که بستگی به نوع و جنس لوله کشی ساختمان به شکل متنوع کاربرد دارند. به عنوان مثال در یک خط لوله کشی آب با لوله آذین , نمیتوان از زانوی پلی اتیلن استفاده شود و بر عکس. هر اتصالی معمولا با لوله و اتصالات همجنس خود متصل میشود, مگر در موارد خاص مانند برخی اتصالات فلزی که به بیشتر انواع لوله اتصالات لوله کشی وصل میشوند.

 

سه راهی 

سه راهی ها یا دو راهی از دیگر اسامی اتصالات لوله کشی ساختمان هستند که برای انشعاب گیری از آنها استفاده میشود. لوله کشی آب سرد و گرم, لوله کشی گاز , لوله کشی پکیج و شوفاژ, لوله کشی سفید و انواع دیگر لوله کشی های ساختمان حتما به سه راهی نیاز دارند.

 

بوشن 

بوشن , رابط یا کوپلینگ یک اتصال است که دو لوله را به یکدیگر متصل کرده و در مسیر لوله کشی قرار میگیرد. این اتصال برخلاف زانو که مسیر لوله کشی را تغییر میدهد, به شکل مستقیم بوده و هیچ تغییر  مسیر در لوله کشی ایجاد نمیکند.

 

درپوش

درپوش یک اتصال است که برای کور کردن دایمی یا انسداد دایمی لوله  در انواع مختلفی لوله کشی استفاده شده و بسته به جنس لوله کشی, مواد اولیه فلزی, سفید, پلیکا و پوش فیت دارد. بعضی از درپوش ها به صورت دنده ای, برخی از آنها با چسب و بعضی از آنها با جوشکاری به سیستم لوله کشی متصل میشوند. در تاسیسات مکانیکی ساختمان به درپوش کپ نیز گفته میشود.

 

تبدیل 

تبدیل از اسامی اتصالات لوله کشی ساختمان است که برای تبدیل و تغییر سایز لوله کشی در انواع مختلف لوله کشی استفاده میشود. در مواردی که نیاز است سایز لوله کشی کاسته یا افزوده شود, از تبدیل همان جنس لوله اتصالات برای اینکار استفاده میشود.

 

سه راهی تبدیل

سه راهی تبدیل یک نوع سراهی است که کار انشعاب گیری را با تغییر سایز لوله کشی تواما انجام میدهد. این نوع اتصال خاص که بعضا مصرف زیادی دارد, معمولا در انشعاب گیری از رایزرهای اصلی لوله کشی ساختمان به لوله های فرعی داخل آپارتمان به کار گرفته میشود و در انواع مختلف لوله کشی کاربرد دارد.

 

نام اتصالات لوله کشی اب

اسامی اتصالات لوله کشی ساختمان که در بالا بدان اشاره شد, اتصالاتی هستند که در لوله کشی آب, فاضلاب, گاز, پکیج, شوفاژ و صنایع مختلف کاربرد دارند.اما برخی از اتصالات عمدتا مربوط به لوله کشی خاصی هستند.

 

مغزی 

مغزی از مهم ترین و پرمصرف ترین اتصالات گالوانیزه و فلزی محسوب میشود که برای لوله کشی آب و شوفاژ استفاده میشود. از اسامی معروف اتصالات لوله کشی ساختمان بوده و نام لاتین آن نیپل است.

 

زانوی یک سرفلز

زانوی یکسر فلز یک اتصال پلیمری-برنجی است که برای نصب شیرآلات, نصب رادیاتور و دیگر تجهیزات بهداشتی منحصرا در لوله کشی تک لایه و لوله کشی پنج لایه استفاده میشود. از یک سمت به لوله پلاستیکی و از سمت دیگر به اتصالات فلزی رزوه دار قابل اتصال است. این اتصال ممکن است به صورت نری یا مادگی باشد و زانوی یک سر بوشن فلزی یا زانوی بوشن مغزی معروف است. این اتصال در لوله کشی آب و پکیج از پرمصرف ترین اتصالات لوله کشی ساختمان محسوب میشود. کارخانه سپاهان بزرگترین تولیدکننده این اتصالات ترکیبی فلزی- برنجی در ایران است.

 

بوشن یک سر فلزی

این اتصال مانند زانوی یک فلز در دو نوع مغزی دار و دنده از داخل وجود داشته و مانند مورد قبل پرمصرف است. با این اتصال سیستم لوله کشی سفید و پنج لایه را به تجهیزاتی مانند پمپ و شیرفلکه و دیگر لوازم در مسیر لوله کشی وصل میکنند.

 

پل یا لوله خمدار

پل یا لوله خمدار از قطعات  پرمصرف نبوده و در برخی موارد برای عبوردادن لوله ها از لوله های دیگر استفاده میشود. پل گالوانیزه و پل خمدار پلاستیکی از پل های موجود در بازار بوده که البته نوع گالوانیزه آن دیگر استفاده نمیشود.

 

درپوش بلند

درپوش بلند یک درپوش پلاستیکی بلند است که برای جلوگیری از گم شدن لوله کشی سرد و گرم و پکیج در انتهای کار لوله کشی نصب شده و در هنگام نصب شیرآلات باز میشوند. این نوع درپوش های موقت درپوش تست نیز نامیده میشوند.

 

مهره ماسوره 

مهره ماسوره یک قطعه خاص است که برای قفل کردن دو سر سیستم لوله کشی به یکدیگر استفاده میشود. کاربرد انواع مهره ماسوره انعطاف و بازگذاشتن فضای برای نصب و تعویض شیر فلکه و دیگر تچهیزات تاسیساتی مانند پمپ ها هستند. معمولا برای نصب شیرفلکه برنجی در کنار آن از یک مهره ماسوره استفاده شده تا در زمان خرابی و نیاز به تعویض با کمک مهره ماسوره بتوان بدون نیاز به برش لوله کشی , به راحتی شیر فلکه معیوب را تعمیر یا تعویض نمود.

 

سردنده 

سردنده یک اتصال خاص است که فقط در لوله کشی گاز استفاده میشود. به غیر از سایزبندی و طول جنس لوله ای که سردنده از آن ساخته میشود, بسیار مهم است. سرنده یک قطعه لوله است که یک سمت آن رزو شده است و یک سمت آن بر روی لوله جوش داده شده و برای نصب شیرگازی و تجهیزات گاز است. برای ساخت سرنده از لوله مانیسمان و لوله درزدار استفاده میشود.

 

اسامی اتصالات لوله فلزی

بخش مهمی از اسامی اتصالات لوله کشی ساختمان را بازگو کردیم, اما تعداد زیادی از این اتصالات مانند مغزی, پل فلزی , فلنچ , مهره ماسوره, زانو قفلی, زانو رادیاتوری, کپ دنده ای, لنگی , نیپل,سر شلنگی, چپقی, روپیچ توپیچ از اتصالات خاص لوله فلزی هستند. 

 

انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی

انواع لوله اتصالات لوله کشی پلاستیکی موارد بالا هستند. اما همانطور که گفته شده زانو و بوشن یک سرد دنده و یک سرمغزی, لوله خمدار, چهار راهی پلاستیکی, سه راهی ناف دنده, شابلون رادیاتور وشیرمخلوط, زانو دوقلو از اتصالات مخصوص لوله کشی پلاستیکی هستند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

لوله کشی گرمایش از کف

فوم شانه تخم مرغی گرمایش از کف چیست ؟

جدیدترین لیست قیمت لوله آذین 1403